O galerii

Galerie Věž vznikla jako součást projektu „Zpřístupnění věže farního kostela sv. Jana Křtitele ve Frýdku“ v roce 2011. Iniciátorem projektu a provozovatelem věže je Miroslav Přikryl ze sdružení Filip Neri.

Galerie
orientovaná na prezentaci současného umění, má potenciál - na rozdíl od galerie klasického typu v běžně upravených prostorách – oslovovat i širokou veřejnost. Každý návštěvník věže se totiž chtě nechtě střetává hned v úvodu s rozmanitými podobami současného umění, v horních patrech věže - nad zvony - se pak setkává se stálou historickou expozicí o frýdecké farnosti. Je tak přítomen prolínání dávné i nedávné historie místa s projevy současného umění.

Galerie současného umění v prostorách církevní architektury – je kromě několika výjimek - zatím jevem spíše výjimečným. Častěji se setkáváme s galeriemi v památkách industriálního charakteru ...

Právě v menším městě, které zrovna nepatří mezi krajová centra kultury, má oživení jedné z nejstarších kulturních památek svůj nemalý význam: samotná výstava se dostává nejen do nového historického kontextu, ale zároveň zpětně pomáhá aktivizovat veřejný zájem o danou lokalitu, vytvářet nové vazby a vztahy obyvatel k historii jejich města.

Koncepce galerie
vyplynula přirozeně z charakteru samotného interiéru věže, z reálných podmínek vymezujících možnosti práce v prostoru a s prostorem jako takovým. Galerie Věž se obrací na umělce, pro které je tvorba v komunikaci s místem samotným, s jeho atmosférou, géniem loci, výzvou a inspirací zároveň.

Umělec své dílo - instalaci - vytváří přímo a jen pro výjimečný prostor svatojánské věže, instalace je nepřenosná, začíná a končí s výstavou. Pro každou sezonu je připraven vždy nový výstavní projekt, v loňském roce - díky prodloužené otevírací době - se podařilo realizovat dva projekty.

Zcela nahoře, v samotné špici věže, se nachází světelné dílo sochaře Pavla Korbičky, vytvořené právě pro krov věže v dubnu 2011, které se díky mimořádnému ohlasu veřejnosti během první sezony stalo trvalou součástí věže a ojedinělou minimalistickou realizací v architektuře v našem městě.

Médium instalace:
na rozdíl od klasických médií jakými jsou malba, kresba, sochařství, fotografie atd., znamená multimediální tvorba, že „umělec zde uplatňuje nejen svůj výtvarný, ale i dramatický talent, pracuje se světlem, prostorem, ale také s časem. Instalace na rozdíl od obrazu či sochy není věčná, ve vymezeném čase probíhá pohyb, vnímání i porozumění diváků, kteří do instalace vstupují. Umělec v ní může pracovat také se slovy, zvuky, hudbou, pachy, vůněmi, fotografií, videem, tancem ... Nejdůležitější je ale pořád konceptuální práce umělce, prostor, který je nejpodstatnějším prvkem instalace, je přes své materiální kvality a zdání prostorem mysli, podobně jako prostor divadelní hry.
Instalace je tedy především časoprostorovou metaforou, podobenstvím.“

Věříme, že se Galerie Věž, jako nedílná součást zpřístupněné svatojánské věže, stane živou součástí kulturního života ve Frýdku-Místku, kde se lidé budou rádi vracet také za duchovním prožitkem – v působivém propojení historie a současného umění.

Dagmar Čaplyginová

Galerie Věž
Dagmar Čaplyginová, kurátor, grafik
Tomáš Rozehnal, příprava a realizace výstav
Markéta Březinová, grafik
Michal Popieluch, fotograf
Tomáš Pelc, správce webu